JansonAdvies

            JA zeggen tegen uitdagend en inspirerend onderwijs

Opbrengstveroorzakend lesgeven

Opbrengstveroorzakend lesgeven is een term die ik heb bedacht voor de kerntaak van leraren. 
Het is een reactie op alle aandacht die uitgaat naar toetsscores. 
De opbrengst van goed onderwijs is niet een toetsscore. 
De dingen die leerlingen geleerd hebben zijn de opbrengst van de lessen. 
Toetsscores zijn daarvan hooguit een symptoom. 
Ik schrijf 'hooguit' omdat leerlingen meer leren dan wat met zo'n meerkeuzetoets te meten valt.
De echte opbrengst moeten leraren en leerlingen dagelijks merken, in de lessen vòòr de toets.

Leraren die zo lesgeven dat hun leerlingen betrokken kunnen zijn, 
nieuwsgierig naar nieuwe kennis en vaardigheden en volhardend bij het oefenen, veroorzaken opbrengsten.
Dit bedoelen onderzoekers (zoals Hattie) als ze concluderen dat leraren 'het verschil maken'.
 

Als je deze uitdaging aan wilt gaan, ondersteun ik jullie graag hierbij. 
Mijn inspiratie, feedback, kennis en ervaringen staan tot je beschikking!


Voor meer inhoudelijke, op scholing gerichte info, zie www.janson.academy/opbrengsten